Guvernul încurajează Parlamentul să interzică finanţările străine mascate pentru partidele politice

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Retelele mascate de finantare externă pentru extremismul maghiar ar putea fi interzise prin lege
Retelele mascate de finantare externă pentru extremismul maghiar ar putea fi interzise prin lege

Guvernul României a încurajat Parlamentul să ia o decizie privind interzicerea finanţărilor străine mascate pentru partidele politice din România. Avizul dat de Executiv în şedinţa de ieri referitor la propunerea legislativă pentru modificarea art. 11 din Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale stipulează decizia Legislativului în această privinţă.

Acest lucru înseamnă o încurajare de a pune capăt finanţărilor mascate din străinătate pentru activitatea anumitor formaţiuni politice prin intermediul ONG-urilor şi fundaţiilor.

Efectele anti-româneşti ale finanţărilor mascate din afara ţării îşi produc deja efectul prin încurajarea şi sponsorizarea extremismului maghiar de care beneficiază anumite formaţiuni politice. Cel mai cunoscut caz este al lui Laszlo Tokes despre care s-a descoperit că a beneficiat prin intermediul fundaţiilor sale sau ale apropiaţilor săi de finanţări de peste 3 milioane de euro de la societăţi comerciale cu capital de stat din Ungaria. Aceşti bani au fost meniţi a influenţa politica românească, iar efectul lor se poate vedea cu ochiul liber în proliferarea atacurilor la fundamentele statului român.

Am propus acest proiect de modificare a Legii nr. 334/2006 deoarece prevederile ei lasă portiţe de scăpare pentru finanţări mascate din afara ţării, iar anumite ONG-uri sau entităţi non-profit au fost folosite ca urmare a scăpării legislative ca paravan pentru aducerea de bani externi în scopul influenţării nocive a politicii româneşti.

Cel mai cunoscut caz este al lui Laszlo Tokes despre care s-a descoperit că a beneficiat prin intermediul fundaţiilor sale sau ale apropiaţilor săi de finanţări de peste 3 milioane de euro de la societăţi comerciale cu capital de stat din Ungaria. Aceşti bani au fost meniţi a influenţa politica românească, iar efectul lor se poate vedea cu ochiul liber în proliferarea atacurilor la fundamentele statului român.

Modificarea propusă de mine stabileşte că ”Acceptarea donaţiilor din partea altor state ori a organizaţiilor din străinătate, precum şi din partea persoanelor fizice sau juridice străine este interzisă atât pentru partidele politice din România, cât şi pentru ONG-uri, alte entităţi non-profit sau persoane fizice care desfăşoară activităţi politice sau sprijină partidele politice în mod direct sau indirect, precum şi în cazul în care membrii din conducerea ONG-urilor sau a altor entităţi non-profit fac parte din organele de conducere a partidelor politice”.

 Modificarea astfel formulată extinde interzicerea finanţării externe şi pentru ONG-uri, fundaţii sau mişcări civice de tip căpuşă care se pot dezvolta în jurul unui partid politic sau a conducerii acestuia exact în scopul evitării legii finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale în forma actuală, permiţând atragerea de fonduri externe în mod indirect şi mascat, prin eludarea intenţiei textului de lege, tocmai pentru că legea nu prevede interzicerea finanţării externe indirecte.

Condiţiile propuse în modificarea legislativă pentru identificarea organismelor care atrag finanţări externe ilegale pentru activitatea politică sunt exact cele care definesc aceste tipuri de entitităţi non-profit care înconjoară partidul politic oferindu-i paravan pentru a eluda spiritul legii. Aceste entităţi sprijină în mod direct sau indirect activitatea politică a partidului-mamă şi sunt conduse şi controlate de membrii din conducerea partidului-mamă, având de multe ori exclusiv rolul de a drena finanţarea externă în aşa fel încât să ajungă ferită de impedimentele legale la partidul respectiv care este beneficiarul real al finanţării externe.

Conform  Constituţiei, partidele politice contribuie la definirea şi la exprimarea voinţei politice a cetăţenilor, respectând suveranitatea naţională, integritatea teritorială, ordinea de drept şi principiile democraţiei. Finanţarea externă a activităţilor unui partid politic prin forme mascate aduce atingere directă art. 8, alin.2 din Constituţie pentru că încalcă suveranitatea naţională, introducând în activitatea şi decizia unui partid politic românesc un factor de decizie şi influenţă extern.

Tocmai de aceea, formele mascate de finanţare externă a activităţii politice din România reprezintă un atac la adresa Constituţiei şi trebuie evitate prin completarea textului de lege în aşa fel încât să nu mai existe nicio formă prin care partidele politice din România să poată accesa o formă sau alta de capital extern.

Iată şi comunicatul oficial al Guvernului:

PUNCT DE VEDERE al Guvernului referitor la propunerea legislativă pentru modificarea art. 11 din Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, cu modificările şi completările ulterioare, iniţiată de domnul deputat Mihai-Bogdan Diaconu – Grupul parlamentar al PSD (Bp. 238/2013) – PARLAMENTUL DECIDE.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite