FOTO VIDEO Pasajul „la mustaţă“, unic în România. Autobuzele trec la distanţă de câţiva centimetri când se intersectează

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La Iaşi a fost inaugurat luni, 15 decembrie, unul dintre cele mai controversate proiecte ale primăriei conduse de baronul Gheorghe Nichita (PSD). Pasajul subteran „Mihai Eminescu“ a fost întârziat peste doi ani, iar opinia publică a discutat intens în acest interval pe subiectul „Încap sau nu două autobuze?“.

Municipalitatea din Iaşi a mediatizat intens în ultimele zile inaugurarea pasajului subteran din centrul oraşului, situat în faţa Bibliotecii Central-Universitare "Mihai Eminescu". Unul dintre cele mai controversate proiecte ale Primăriei Iaşi a fost inaugurat cu festivism, deşi a fost întârziat cu peste doi ani de zile.

Este vorba despre pasajul subteran cu o lungime de 286 de metri, care face legătura între bulevardele Păcurari şi Independenţei. Este primul proiect cu fonduri europene, lansat la Iaşi abia în mai 2011 şi anunţat iniţial ca va fi încheiat până în august 2012. Ulterior, şefii Primăriei Iaşi au anunţat cinci amânări succesive pentru inagurarea pasajului. Unul dintre acestea a fost faptul că firma care a câştigat proiectul şi-a schimbat acţionarii. O altă scuză invocată a fost că muncitorii ar fi găsit un râu subteran la adâncimea de 20 de metri.

În final, proiectul a costat, conform celor de la primărie, 78,4 milioane de lei.

Pasajul are o lăţime maximă de 10 metri şi minimă de 7 metri, la intrarea în pasaj. Din acest motiv, două autobuze încap la limită pe o porţiune de aproximativ 30 de metri, la ambele intrări. Dacă nu se încadrează cu precizie, şoferii riscă să-şi atingă oglinzile, care sunt despărţite de o distanţă ideală de aproximativ 20 de centimetri. Viteza de circulaţie a fost reglementată la 30 de kilometri la oră, iar înălţimea maximă a autovehiculelor care pot să-l travereseze la 5 metri.

Pe tema lăţimii pasajului s-a discutat intens în Iaşi în ultimii doi ani, iar municipalitatea, speriată de un potenţial dezastru de imagine, a făcut teste secrete, pe timpul nopţii, cu două autobuze puse să treacă unul pe lângă celălalt. Din acest motiv, la inaugurarea de astăzi i s-a strigat primarului din mulţime "Nichita, strânge burta că nu încapi în pasaj!".

În ciuda întârzierii şi a nepopularităţii şantierului, care a stat deschis 3 ani şi jumătate în centrul Iaşiului, primarul Nichita a ţinut să inaugureze pasajul cu fast, care a inclus şi o ceremonie religioasă oficiată de ÎPS Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei.

O altă problemă serioasă a pasajului este la ieşirea înspre bulevardul Păcurari. Acolo, atât şoferi care ies din subteran, cât şi cei care se îndreaptă la suprafaţă spre Păcurari dinspre Copou, trebuie să se încadreze pe o singură bandă. Prioritate au şoferii care ies din pasaj. Cei de la suprafaţă au semnul "Stop", dar pot să vadă ce se întâmplă în pasaj doar prin intermediul unei oglinzi convexe instalate deasupra intrării în pasaj. Este de aşteptat, cred mulţi dintre cei care au asistat la inaugurare să se creeze ambuteiaje la suprafaţă, iar riscul de accidente este crescut.

"Nu-mi pare rău pentru cei care au criticat. Şi este normal să se întâmple acest lucru. Eu sunt un om care-mi place să fac, nu doar să vorbesc. Alţii-s învăţaţi numai cu criticile. Este o bucurie mare pentru mine, pentru că, chiar dacă s-a născut greu acest pasaj, sunt convins că va fi util pentru traficul din acest oraş, pentru această metropolă a Europei. Aş vrea să vă invit să vă urcaţi în autobuze pentru a da siguranţă ieşenilor ca pasajul este încăpător. Să nu mai fie după aceea niciun fel de dubiu pentru aceia care sunt clevetitori. Nu le doresc răul, nu-i judec, nu stă în mentalitatea mea asta, îi aştept în schimb să fie de partea noastră, a celor care facem eforturi, care avem răbdare, care ştim cât de greu se fac lucrurile acestea trainice", a declarat primarul Iaşiului, Gheorghe Nichita.



Mai puteţi citi:

Dezastru în cel mai important nod rutier din Iaşi. Pasajul de la Fundaţie, în cursa pentru titlul de "şantier etern". Constructorul este în colaps financiar

Primul proiect pe fonduri europene întârziat oficial de Primărie: şantierul de la Fundaţie prelungit cu 11 luni

Şantierul de la Fundaţie, blocat dintr-un motiv aberant: s-au schimbat acţionarii firmei care a câştigat proiectul european

Cum va arăta pasajul subteran de la Fundaţie

Inaugurarea unui pasaj subteran din Iaşi, amânată "pe şest" de Primărie

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite