Şoferilor de camioane grele li se pregătesc noi taxe: pe tonaj şi pe claxon sau pe gălăgia pe care o fac motoarele

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consiliul Regiunilor, unul dintre organismele importante ale Uniunii Europene, va lua în dezbatere, la reuniunea din 16 şi 17 aprilie (Bruxelles), mai multe teme de interes general cum ar fi Cartea Albă a Transportuirilor Europene. Acest document prevede, între altele, schimbarea modului de taxare a utilizatorilor de drumuri.

Printre cele mai interesante schimbări preconizate în documentul citat se numără impozitarea şi în funcţie de noxele emise de motoare, dar şi în funcţie de poluarea fonică sau de gradul în care vehiculul uzează infrastructura.

Cităm, în continuare, schimbările ce urmează a fi introduse în faza 1 de aplicare a Cartei Albe a Transporturilor Europene, până la începutul anului 2016:

** Taxele şi impozitele din domeniul transporturilor ar trebui restructurate, astfel încât să se consolideze rolul transporturilor în promovarea obiectivelor europene în materie de competitivitate, iar sarcina totală a sectorului să reflecte costul total al transporturilor, inclusiv costurile legate de infrastructură şi costurile externe;

** Revizuirea impozitării combustibililor pentru motoare, indicând cu claritate tipul de energie şi conţinutul de CO2;

** Introducerea progresivă a unei taxe de utilizare a infrastructurii pentru vehiculele utilitare grele, înlocuind taxele existente printr-un sistem bazat pe o structură tarifară comună şi pe alte elemente de compunere a costurilor, cum ar fi recuperarea costurilor legate de uzură şi costurile legate de poluarea fonică şi locală;

** Evaluarea sistemelor actuale de percepere a taxelor de drum şi a compatibilităţii acestora cu tratatele UE;

** Elaborarea de orientări pentru aplicarea taxelor de internalizare la vehiculele rutiere, care să acopere costurile sociale ale congestionării, ale poluării locale cu CO2 - dacă aceasta nu este inclusă în taxa pe combustibil - ale poluării fonice şi accidentelor;

** Reexaminarea impozitării transporturilor, acolo unde este necesar, prin corelarea impozitării vehiculelor cu performanţa lor de mediu, analizând posibilităţile de modificare a sistemului TVA actual în ceea ce priveşte transportul de călători şi revizuind impozitarea autovehiculelor de serviciu, cu scopul de a elimina astfel denaturările şi de a favoriza implementarea vehiculelor ecologice;

** Oferirea de stimulente statelor membre care lansează proiecte-pilot pentru implementarea de măsuri conforme cu principiile formulate în aceste orientări.

Măsuri pentru dezvoltarea iunfrastructurii

Cartea Albă mai prevede demararea procesului de internalizare a costurilor externe pentru toate modurile de transport, cu aplicarea de principii comune, dar ţinând cont de caracteristicile specifice ale fiecărui mod de transport.

De asemenea, este vizată crearea unui cadru care să permită alocarea veniturilor din transporturi pentru dezvoltarea unui sistem de transport integrat şi eficient şi elaborarea de orientări care să clarifice posibilitatea finanţării publice pentru diferitele moduri şi infrastructuri de transport, după caz.

Prevederi pentru Faza II (2016-2020)

Pornind de la rezultatele fazei I, Carta Albă mai prevede o serie de măsuri de implementat într-o fază ulterioară, adică în perioada 2016-2020:

** Realizarea internalizării complete şi obligatorii a costurilor externe pentru transportul rutier şi cel feroviar (inclusiv zgomotul, poluarea locală şi congestionarea, pe lângă recuperarea obligatorie a costurilor legate de uzură);

** Internalizarea costurilor generate de poluarea locală şi de poluarea fonică în porturi şi aeroporturi, precum şi a costurilor generate de poluarea atmosferică pe mare, şi examinarea aplicării obligatorii a taxelor de internalizare în cazul tuturor căilor navigabile interioare de pe teritoriul UE;

** Elaborarea de măsuri bazate pe piaţă pentru reducerea în
continuare a emisiilor de GES.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite