Christian Badea prezintă FGE

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Prima apariţie la Ateneu din anul 2016 a dirijorului Christian Badea a avut loc săptămâna aceasta cu un program mai special (cel puţin pentru publicul obişnuit al Filarmonicii), ieşind din rutina: concert pentru instrument, urmat de o simfonie, după pauză. A fost însă o adevărată prezentare a Orchestrei Filarmonicii „George Enescu”, punând în evidenţă o flexibilitate nebănuită, de-a lungul a două ore de muzică.

  

Articol publicat pe blogul Despre Opera.

Mai întâi au fost corzile. Serenda lui Ceaikovski a deschis festiv concertul şi a demonstrat rigoarea. Structura clasică a acestei lucrări se bazează pe articulaţii matematice, nu departe de Mozart şi Haydn, dar peste care se aşază accente romantice ruseşti, amestecul rezultat fiind captivant. Am avut deseori impresia, încă din prima parte a lucrării, că pe scenă n-ar fi fost numai corzile, fără suflători, sau percuţie. Pe alocuri, vibraţia instrumentelor mi-a adus aminte de sound-ul celor Academy of Saint-Martin-in-the-Fields, dintr-un concert cu muzică de Elgar, de acum doi ani, dar fără să piardă pe drum nimic din sentimentalismul rusesc (precum cel al valsului din partea a doua a lucrării).

A urmat o secţiune întreagă dedicată lui Mozart. Pentru o dată, lucru rar la orchestrele româneşti, efectivul orchestral a fost redus la dimensiunile autentice din partitură. A fost rândul virtuozităţii să iasă în evidenţă. Ion Bogdan Ştefănescu este un flautist excepţional, care, în mod evident, adaugă pasiune tehnicii sale impresionante, un om care-şi iubeşte instrumentul. Al doilea concert pentru flaut scris de Mozart este o bijuterie pe care îmi doream de mult să o ascult în sala de concert. A fost foarte aproape de aşteptările mele, şi sper că şi ale melomanilor prezenţi, impregnaţi de poezia lui Rampal, Galway sau, mai recent, Pahud. Orchestrele româneşti nu practică osmotic muzica lui Mozart, de obicei Brahms şi Ceaikovski lasă nişte urme în sunetul lor, afectând precizia, care devine uneori nenaturală. N-a fost cazul aseară, chiar a sunat totul mozartian.

Ioan Gabriel Luca a preluat ştafeta de la Ion Bogdan Ştefănescu, după pauză, în Concertul Nr. 3 pentru corn şi bucuria a continuat. Luca a reuşit să infirme părerea generalizată în România după care instrumentul cel mai deficitar din falangele româneşti ar fi cornul. Convingerea este atât de răspândită, încât aproape că acest instrument este ignorat cu resemnare, indiferent dacă a cântat bine sau rău. Ei bine, concertul a sunat excelent. Cornul e un instrument dificil, iar muzica scrisă pentru el ca solist e destul de puţină. Dar Mozart a iubit acest instrument şi i-a scris o muzică senzaţională. Nu mă pot abţine să nu citez din excelenta carte a lui Paul Johnson, Mozart. O viaţă, un pasaj care spune, cred, totul:

Ca să poată face cornul să execute repertoriul lui imens de trucuri, instrumentistul trebuie să-şi pună la dispoziţie tot corpul: să respire prin muştiucuri speciale, cioplite sau ciocănite după cerinţele şi plămânii lui, să facă pauze sau să schimbe poziţia buzei inferioare, să ajusteze cu limba unghiul fluxului de aer – de pildă, se pot obţine efecte minunate ţinând cornul deasupra capului –, dar mai ales să pună mâna stângă în pâlnia cornului. Mozart ştia aceste tehnici. Spunea că de fapt cornul îl distrează mai mult decât orice alt instrument. Poziţia corectă a mâinii în pâlnia cornului este esenţială pentru a obţine sunetul fin şi nota corectă. Mâna deschisă, cu degetele strâns unite şi uşor curbată, este plasată în interiorul pâlniei cu dosul palmei opus instrumentistului, degetul mare şi celelalte degete pot fi apoi mişcate în diverse feluri – posibilităţile sunt infinite. Tehnica mânuirii cornului este o adevărată ştiinţă şi, în esenţă, ea constă în micşorarea gradată a deschiderii pâlniei, care nu numai că modifică tonul şi volumul, dar coboară întotdeauna intensitatea sunetului, în special a notelor grave. Dacă pâlnia e total închisă, tonul este puternic, pătrunzător, chiar sinistru, sugerând primejdie şi teamă, altfel, dacă se trece la piano, se emit tonuri îndepărtate, ca un ecou. Mozart exemplifică aceste indicaţii tehnice cu o infinitate de variaţiuni şi adaugă nenumărate alte artificii în cele patru concerte pentru corn: unul în Re (două mişcări separate, compuse la date diferite), şi alte trei în Mi bemol, în formula tripartită clasică. [...] Adevărul e că, fără Mozart, repertoriul pentru corn ar fi rămas o imensă gaură, cu foarte puţine moviliţe izolate.

Toate aceste detalii tehnice descrise mai sus s-au putut auzi în special în cadenţele concertului, pe care Ioan Gabriel Luca le-a demonstrat impecabil.

A fost apoi rândul lui Adrian Petrescu, simpaticul dar, mai ales, excelentul oboist al Filarmonicii să i se alăture lui Ion Bogdan Ştefănescu pentru spumosul Duo concertante pentru oboi şi flaut al lui Rossini. În acest Duo citatele copioase din operele compozitorului servesc nu doar tehnica instrumentală cu aparenţă de prestidigitaţie, dar această adevărată pirotehnie sonoră face ca efortul solistic să pară insignifiant. Pur şi simplu cei doi păreau că se distrează, aproape ca într-un jam-session de jazz sau rock, dar era suficient să asculţi cum cele două instrumente soliste dialogau pe un ritm debordant ca să realizezi cât de bine le stăpâneau soliştii.

Rossini a fost momentul de trecere către capitolul final, Preludiile de Liszt, care a dat prilejul Orchestrei Filarmonicii să apară în efectiv complet. Pur şi simplu, diferenţa de sonoritate a fost atât de evidentă, încât alegerea dirijorului pentru încheierea programului a fost cea mai inspirată. A fost momentul echilibrului. Am ascultat aceste Preludii în multe înregistrări şi excesul final îmi părea mereu ca fiind imposibil de evitat. Aseară excesul a fost eliminat, lăsând loc unei creşteri organice, iar alămurile şi percuţiile finale au sunat impresionant, cu măreţia cuvenită.

A fost un concert foarte reuşit, în care geometria variabilă a Orchestrei Filarmonicii a arătat un potenţial pe care Christian Badea a ştiut să-l folosească din plin. Un motiv în plus să nu-l rataţi, căci se reia şi astăzi!

Caseta tehnică:

într-o joi, 4 februarie 2016, la Ateneul Român

Piotr Ilici CeaikovskiSerenada pentru orchestră de coarde, în do major, op. 48
W. A. MozartConcertul nr. 2 pentru flaut şi orchestră în re major, KV 314
Ion Bogdan Ştefănescu - flaut
W. A. MozartConcertul nr. 3 pentru corn şi orchestră în mi bemol major, KV 447
Ioan Gabriel Luca - corn
Gioachino RossiniDuo Concertante pentru flaut şi oboi
Ion Bogdan Ştefănescu - flaut, Adrian Petrescu - oboi
Franz LisztPreludiile
Dirijor: Christian Badea
Orchestra Simfonică a Filarmonicii „George Enescu”

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite