Răzvan Cuc a anunţat planul pentru finalizarea Autostrăzii Transilvania. Tronsonul Suplacul de Barcău-Cluj, deschis până la finalul anului 2020

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Autostrada Transilvania
Autostrada Transilvania

După ce vecinii maghiari au anunţat, săptămâna trecută, că până în anul 2020 aduc Autostrada M4 până la graniţa cu România, Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor, a anunţat ce se întâmplă în perioada următoare cu autostrada Suplacul de Barcău-Borş.

Un nou proiect al autostrăzii Suplacul de Barcău-Borş a fost anunţat de către ministrul Transporturilor. Potrivit acestuia, portiunea respectivă de autostradă va fi împărţită în trei sectoare, care se vor licita separat, pentru a se evita atribuirea lucrării către un constructor neserios. Ministrul a mai anunţat că, până la finele anului 2020, se va putea circula pe autostradă între Oradea şi Cluj.

"În cursul serii de ieri (joi-n.r.) s-a transmis către ANAF pentru a fi evaluat şi ridicat pe sistemul SEAP tronsonul de autostradă Suplacu de Barcău-Borş. Proiectul, în valoare de un miliard, va fi împărţit în trei secţiuni, se vor licita separat, pentru a nu mai avea şi pentru a întâmpina problemele pe care le-am avut anii trecuţi, când am avut un constructor neserios", a declarat, într-o conferinţă de presă, ministrul Răzvan Cuc.

Ministrul şi-a exprimat convingerea că astfel va exista o mobilizare mult mai bună şi nu se vor bloca lucrările, precizând totodată că "firma neserioasă" se află pe lista neagră şi nu va mai putea participa la licitaţii timp de doi ani.

"Acesta este mecanismul cu care vom lucra de acum înainte în cadrul ministerului Transporturilor. Nu ne vom opri aici, vom mediatiza foarte intens inclusiv lista contestatarilor de meserie. Vom ţine la termen şi calitatea lucrărilor, nu mai facem rabat la acestea în relaţia antreprenor - stat", a precizat ministrul.

Ştefan Ioniţă, directorul general al Companiei Naţionale Administrare a Infrastructurii Rutiere, a precizat sectorul bihorean al autostrăzii a fost împărţit în trei loturi, cu mare atenţie pentru racordarea cu viitoarea autostradă ungară, pentru care este prevăzut un prim sector de cinci kilometri care să facă legătura între graniţă şi judeţul Biharia.

razvan cuc

"Noi spunem că, prin termenele pe care le-am impus (...) pentru un prim sector de cinci kilometri, care să facă legătura între graniţă şi Biharia, cu descărcare în Biharia, în DN 79, să fie gata chiar înainte ca partea ungară să ajungă la graniţă, urmând celelalte sectoare de 25, respectiv 30 de km. Un prim sector Suplacu de Barcău-Chiribiş este într-o stare de 50%, are ca termen şase luni pentru proiectare, 18 luni execuţia. Le-am gestionat în aşa fel ca să avem succes, termenele sunt stipulate clar în contract. Am avut autorizaţie de construcţie când a fost antreprenor Bechtel, de aceea cred că şi autorizaţia va merge mai repede. Estimăm că până la finele anului vom avea antreprenori, astfel încât, coroborate termenele, în 24 de luni, să avem întreg sectorul gata. Între Oradea şi Cluj, aşa cum v-a spus şi domnul ministru, vom circula până la finele anului 2020", a declarat Ştefan Ioniţă.

Cu acelaşi prilej, ministrul Transporturilor a anunţat deblocarea unor proiecte importante de infrastructură din judeţ, precum variantele ocolitoare pentru oraşele Aleşd, Ştei, Salonta, Săcueni, precum şi modernizarea liniei de cale ferată între Oradea şi Cluj-Napoca.

La începutul săptămânii trecute, au demarat lucrările de construcţie la tronsonul de capăt al autostrăzii M4, Berettyóujfalu –Nagykereki, tronson ce va ajunge în doi ani la graniţa româno-ungară şi care ar urma să facă legătura cu autostrada Transilvania. La graniţa cu România,autostrada M4 se va opri. Autostrada Transilvaniei, ce măsoară 548 de kilometri, este realizată, în mare parte, doar pe hârtie.

image

Autorităţile maghiare au inaugurat lucrările la tronsonul autostrăzii M4 Berettyoujfalu - Nagykereki. Porţiunea de autostradă are o lungime de 30,4 kilometri, satul Nagykereki aflat în proximitatea graniţei cu România urmând să fie punctul de conexiune cu autostrada ce va trece, când va fi construită, prin satul Parhida, comuna Tămăşeu.

image

“De la Debreţin la Berettyóújfalu se lucrează deja de mult la acest tronson de autostradă. Porţiunea dintre Berettyóújfalu şi localitatea de lângă graniţă Nagykereki este un tronson care va fi gata în doi ani. La Nagykereki ar urma să fie punctul de joncţiune cu autostrada Transilvania de la noi. Astfel s-ar face legătura cu localitatea română Parhida, din comuna Tămăşeu. Aşa au fost planurile de acum câţiva ani. Ce ştim este că în doi ani va fi autostradă la graniţa cu România, din partea ungară. Practic, vom putea urca pe autostradă până în vestul Ungariei” a declarat Adrian Şimon, purtătorul de cuvânt al Consiliului Judeţean Bihor.

Porţiunea de autostradă are o lungime de 29,4 kilometri, satul Nagykereki - aflat în apropierea graniţei cu România - urmând să fie punctul de conexiune cu autostrada Transilvania.

„În total, Guvernul a alocat peste 2.500 miliarde de forinţi, majoritatea fonduri naţionale, pentru ca, până în anul 2022, să fie construiţi 900 km de autostradă şi drum expres. Trebuie să facem legătura între toate municipiiile şi toate graniţele”, a declarat Homolya Robert, secretar de stat în Ministerul Dezvoltării Naţionale maghiare.

„Dacă lucrările din cele două ţări vor fi finalizate, se va face legătura dintre Marea Baltică şi Marea Neagră”, a explicat Pantya.

Cei 29.4 kilometri de autostradă vor costapeste 330.000.000 de euro, şi vor fi executaţi  în două etape. Astfel, prima etapă prevede realizarea a 2.95 de kilometri de autostradă între Berettyóújfalu şi până la intersecţia cu Drumul Naţional 47, investiţie care prevede şi construcţia a trei poduri noi, a unui spaţiu administrativ şi a unei clădiri pentru Poliţia autostrăzii, a două noduri pentru ieşiri în Berettyóujfalu şi Tepe, plus plantarea a 56.042 de arbuşti. Acest tronson se va finalize până în anul 2019  şi va costa peste 50.000.000 de milioane de euro.

Până la finele lui 2020 se va finalize cea de-a doua porţiune de tronson, care va măsura 26.5 kilometri de autostradă. Aceasta va costa peste 260.000.000 de milioane de euro.

Pe acest tronson se vor ridica 20 de noi poduri, două noduri la Gáborján şi Nagykereki, un kilometru de panou antifonic, un spaţiu de odihnă şi un cântar pentru maşini de mare tonaj, respectiv plantarea a 360.700 de arbuşti.

„Această autostradă ne va ajuta să avem oraşe mai sigure şi mai puţin poluate, preluând traficul din localitate”, a spus primarul Muraközi István, primarul oraşului Berettyóújfalu.

La inaugurarea din Ungaria au fost prezenţi şi reprezentanţi şi doi politicieni din Rpmânia. Este vorba despre senatorul Cseke Attila şi deputatul Szabo Odon, ambii de la UDMR.

Senatorul Cseke Attila a afirmat că inaugurarea lucrărilor este un mesaj important pentru România, unde nu s-a finalizat, încă, tronsonul Borş - Suplacu de Barcău al autostrăzii Transilvania, care ar trebui să se conecteze la autostrada M4.

„Acest eveniment este important ca mesaj şi pentru România. În momentul în care partea maghiară finalizează autostrada sperăm ca şi tronsonul din Bihor să fie finalizat şi să putem să conectăm cele două autostrăzi, ca să ne bucurăm de autostradă, indiferent de naţionalitate. Din promisiunile ministrului Transporturilor, tronsonul de autostradă din Bihor va fi scos la licitaţie anul acesta. Din păcate, eu cred că în acest an nu se vor mai putea porni lucrările pentru că procedura va ţine câteva luni. Dar important ar fi ca începutul anului viitor să ne găsească în România cu un constructor serios, care să se apuce de treabă şi să finalizeze acel tronson, de fapt nu doar acel tronson, ci şi celelalte care ţin de autostrada Transilvaniei”, a declarat Cseke

Autostrada M4 (E60/E79), care va ajunge până la graniţa româno-ungară, are o lungime totală de 233 kilometri, pe traseul Budapesta - Szolnok - Karcag -  Püspökladány - Berettyóújfalu - Nagykereki.

image

La graniţa cu România,autostrada M4 se va opri. Autostrada Transilvaniei, ce măsoară 548 de kilometri, este realizată, în mare parte, doar pe hârtie. Din acest traseu este finalizată porţiune Bucureşti-Ploieşti, şi Cluj-Turda. Joncţiunea dintre cele două autostrăzi, M4 respectiv Transilvania, ar urma să se facă undeva la 15 km nord de Vama Borş.

Lucrările la  Autostrada Transilvaniei au început în 2007, dar au fost întrerupte în 2013, când a fost reziliat contractual cu Bechtel, când stadiul lucrărilor este de aproximativ 70%.

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite