FOTO „Marea de levigat” de la Pata Rât a ajuns la patru metri de centura Clujului. „Se vorbeşte de incident internaţional de mediu”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
pata rat cluj. foto istvan szakats

Activistul de mediu Istvan Szakats a publicat un nou set de fotografii cu acumularea de levigat de la groapa de gunoi Pata Rât. El susţine că acumularea de lichid toxic a ajuns la 4 metri de centura de ocolire a oraşului, iar în curând drumul va trebui închis. „Apele Române spun că această cantitate de levigat netratat ajungând în Someş şi apoi Tisa ar produce un incident internaţional”, arată activistul.

O agravare a situaţie ar duce la un incident internaţional de mediu, spune Szakats. 

 De asemenea au apărut crevase de 2,5 metri adâncime în muntele de gunoi, iar deşeurile se deplasează încet spre drum.  

Istvan Szakats a publicat pe pagina lui de Facebook un nou set de fotografii de la groapa de gunoi a oraşului, însoţite de următorul mesaj: 

„În 2 noiembrie am mers din nou la Marea Neagră a Pata Râtului, să văd cum evoluează lucrurile. În acea zi a apărut şi studiul Universităţii Tehnice despre cauzele alunecării de gunoi, şi mai ales, ce e de făcut. Dar ceea ce sună într-un fel pe hârtie, e altfel în realitate. 

Anume.

În 2 noiembrie levigatul era la 4 metri de carosabil. 

De la apăsarea dealului de gunoi, şanţul care ar fi putut să conducă levigatul către Apahida s-a ridicat. Nu mai curge nimic, de vreo lună de zile, iar astfel levigatul se captează în spatele barajului de pământ şi gunoi. La o diferenţă de nivel de 30cm asta înseamnă încă 50.000 metri cubi de lichid toxic.

O rigolă nu se poate săpa - pentru că Apele Române spun că această cantitate de levigat netratat ajungând în Someş şi apoi Tisa ar produce un incident internaţional. Se pare că ce e acolo e chiar toxic. Toxic - toxic.”

„Se vorbeşte despre un incident internaţional”

„Apele române cer de la CJ o staţie de epurare - abia după aia s-ar putea lăsa lichidul în aval. Dar. Dacă Consiliul Judeţean nu a avut loc unde să pună o staţie mică cu osmoză inversă, o staţie de epurare nu are unde să pună nici atât. 

Deci CJ o să stea şi o să dea vina pe Prefect că nu-i dă starea de alertă. Dar şi dacă ar primi-o: construcţia staţiei de epurare nu are şanse să se temine până în primăvară. Iar ploile vin. Barajul nu se poate găuri nici măcar pe şest, că se vorbeşte de incident internaţional. Şi atunci lichidul o să se tot acumuleze. Asta produce două efecte: odată, patul de argilă pe care stă acum muntele de gunoi devine şi mai alunecos. Şi pământul amestecat cu gunoi vine şi mai tare peste Centură. Deja e la 4m. Am fotografiat mai multe crevase, unele de peste 2.5m adâncime în gunoi”, mai scrie activistul. 

Centura este în pericol

Sub Centura Vâlcele – Apahida deja curge levigatul, spune activistul. „ Şi nivelul o să se ridice şi mai mult. Cât o să dureze până centura începe să se lase de la greutatea traficului? Acolo trec sute de camioane zilnic.

Expertiza Universităţii Tehnice cere ridicarea unui zid între gunoi şi Centură. Asta înseamnă săpături serioase. În cazul mult-aşteptatei Prime Celule se vorbea de adâncimi de până la 18m. 

Dar utilajele nu au unde să stea (excavatoare, maşini de forare, camioane), aşa că dacă CJ se apucă vreodată de lucrare, traficul pe Centură va trebui în primp fază cel puţin restricţionat, iar după o vreme Centura va trebui cel mai probabil, închisă. Teoretic, temporar. Asta înseamnă o încărcare de trafic şi mai mare pe Cluj. Dar problema e că săpăturile necesare pentru ridicarea acelui zid înseamnă că levigatul ar scăpa în vale. Care e incident internaţional. Ca atare Apele Române o să fie atenţi la proces şi o să insiste pe epurare. Dar CJ nu are unde pune o staţie de epurare. Şi la o asemenea cantitate nici nu poţi da cep la levigat şi să-l laşi să şiroaie încet, dade nu se observă. E prea mult.”

Concluzii 

„Expertiza Universităţii cere intervenţii urgente la Pata Rât. Intervenţiile vizează o zonă foarte sensibilă, barajul de gunoi - o mlaştină care se umflă constant de la apăsarea dealului şi care blochează curgerea lichidului toxic în aval. Centura e în pericol, dar lucrările de consolidare nu pot începe înainte de epurarea levigatului. Staţia însă nu va fi construită şi pusă în funcţiune. Nu în această iarnă. Iar ploile vin. Lacul o să crească, şi riscul de a mai avea avalanşe de gunoi creşte. Riscul ca Centura să fie compromisă, e deja semnificativ. Şi dacă cumva cândva se apucă de lucrări, Centura va trebui închisă. Dacă nu, s-a dus Centura. Deja e pe ducă.

Şi încă ceva. Din cauza patului de argilă şi a gunoiului care alunecă peste, ecologizarea muntelui de gunoi prin acoperirea acestuia cu pământ e imposibilă. Greutatea ar aduce tot dealul peste Centură. Până nu se face zid de sprijin - ori aici vorbim de ani - o să ne tot putem făli zilnic cu muntele nostru de gunoi. Iar Clujul se poate redenumi Oraşul de sub Poalele Pata Râtului. Sau putem face ceva”, mai spune activistul. 

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite