FOTO Noua bijuterie navală, de 200 de milioane de euro, care se construieşte la şantierul naval din Galaţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Aşa va arăta noua super-navă construită la Galaţi FOTO Proiectul de construire
Aşa va arăta noua super-navă construită la Galaţi FOTO Proiectul de construire

Este vorba de a doua navă din seria SOV 9020 destinate operaţiunilor maritime speciale din domeniul energiilor neconvenţionale. Beneficiar al navei este compania britanică Bibby Marine Services, care o va folosi pentru deservirea a două parcuri eoliene uriaşe - Hohe See şi Albatros - care aparţin concernului german Siemens Gamesa Renewable Energy& EnBW.

Şantierul naval „Damen” Galaţi continuă producţia de nave înalt tehnologizate, dovedind că este cea mai importantă firmă de profil din Europa. 

După ce în ultimii ani a furnizat, unor firme multinaţionale şi guverne, nave unicat de toate tipurile (de la imense laboratoare plutitoare de cercetare oceanică, la nave militare), zilele trecute a început construirea unui vas care confirmă că societatea din Galaţi se impune deja pe un segment de avangardă de pe piaţa mondială.

După cum ne-a confirmat Ben Little, comunicatorul şef al companiei internaţionale Damen (concernul are în proprietate 34 de şantiere navale răspândite în toată lumea), la Galaţi s-a pus baza chilei pentru o nouă navă (a doua) din seria WaveMaster, derulat de companie împreună cu gigantul britanic Bibby Marine Services (BMS).

Nava este de tipul „service” (Service Operaţional Vessel – SOV) fiind „sora” celei livrate către BMS în luna martie a acestui an („WaveMaster1”), acesta fiind deja operaţională la intervenţiile speciale din Marea Nordului. În cursul lunii martie a fost folosită la instalaţiile eoliene din zoana coastei de est a Marii Britanii, iar din 5 aprilie este contractată la platformele de gaze ale companiei Total E&P Olanda.

Deşi încă nu a primit un nume (ceremonia de botez va avea loc în august 2019, momentul preconizat al lansării la apă, iar numele va fi ales în urma unui concurs), se ştie deja că noua navă din serie va fi o variantă uşor îmbunătăţită a „surorii ei”, atât pe partea de design, cât şi pe cea de tehnologie înglobată.

În principiu, SOV 9020 (aşa cum este cunoscută pe parcursul fabricării) va costa circa 200 de milioane de euro şi va fi folosită din 2019 pentru a întreţine şi repara instalaţiile din parcurile eoliene marine Hohe See şi Albatros, care aparţin concernului german Siemens Gamesa Renewable Energy& EnBW.

„Am crezut în acest proiect încă de la începutul seriei SOV. Siemens Gamesa&EnBW căuta soluţii de acces mai facil la turbinele eoliene, iar acest lucru este ceea ce SOV 9020 este construit să facă. WaveMaster 1 a oferit dovezile necesare în acest sens”, a declarat, la ceremonia de începere a lucrărilor, Stephen Bolton, directorul executiv al Bibby Marine Services.

Imagine indisponibilă

Imagine de la ceremonia de începere a construirii FOTO SN Damen

După cum a explicat acesta, cel de-al doilea vas din serie va avea o macara diferită, de data aceasta furnizată de SMST din Olanda. „Noul sistem integrat elimină necesitatea unui turn independent de ridicare. Acum, pasarela se blochează de pe turn şi se potriveşte cu ascensorul. În ansamblu, numărul mic de schimbări pe care le-am făcut în această a doua navă arată cât de bună a fost prima”, a spus Stephen Bolton.

Oficialii Damen au declarat, la rândul lor, că experienţa fabricării primei nave a fost de folos, iar acum lucrurile vor merge mult mai repede la construcţie. În plus, de mare folos s-a dovedit şi simulatorul de arhitectură navală Damen HIL, cu ajutorul căruia s-au putut analiza şi diagnostica fiecare modificare propusă.

În final, reprezentantul BMS a confirmat faptul că există intenţia ca în final flota de service a concernului să includă peste 20 de astfel de vase (cu care să controleze circa 25% din piaţa din domeniu), precizând că în curând ar putea fi lansată o nouă comandă la şantierul naval din Galaţi.

În ciuda succesului extraordinar pe care îl are pe piaţa mondială, grupul Damen are dificultăţi cu autorităţile române care, printre altele, au blocat cumpărarea de către grupul olandez a pachetului de acţiuni de la Şantierul Naval Mangalia (unitate aflată în dificultăţi financiare grave, acesta fiind motivul pentru care Daewoo vrea să renunţe la ea).

De asemenea, la începutul acestui an a fost anulată şi înţelegerea prin care Guvernul României comanda la Damen Galaţi patru corvete pentru dotarea Armatei Române, având în vedere experienţa grupului în astfel de contracte (derulate cu parteneri externi). Motivul invocat a fost nerespectarea unor proceduri, însă nici acum nu s-a lămurit în ce au constat încălcările la care s-a făcut referire în Ordonanţa de Guvern de anulare a contractului. 

În spaţiul virtual s-a speculat intens că olandezii sunt defavorizaţi de autorităţile române pentru faptul că refuză cu încăpăţânare „tradiţiile româneşti”, în sensul că nu vor cu niciun chip să facă orice fel de favoruri şi plăţi care nu sunt stipulate în documente înregistrate oficial. Nimeni nu a dovedit însă (cel puţin deocamdată) că ar exista vreo faptă legată de corupţie în deciziile luate de reprezentanţii statului român.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite