Cum se măsoară audienţele TV: explicaţia felului în care Kantar Media lucrează, pe înţelesul tuturor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Procesul de colectare şi de livrare a datelor de audienţă este unul complex, fiind realizat în mod automat de către Kantar Media. „Adevărul“ a luat parte la un workshop organizat de Kantar Media pentru a explica felul în care sunt colectate informaţiile.

Serviciul Naţional de Măsurare a Audienţelor TV (SNMATV) reprezintă barometrul comportamentului de consum TV din România, fiind organizat în cadrul Asociaţiei Române pentru Măsurarea Audienţelor (ARMA). Din 2012, unicul furnizor al serviciului este Kantar Media.

Universul cercetării şi studierii audienţelor agreat de ARMA şi Kantar Media este reprezentat de gospodăriile private din România, cu cel puţin un televizor funcţional şi folosit pentru recepţia posturilor TV, şi membrii permanenţi ai acestor gospodării în vârstă de cel puţin patru ani. Oamenii care participă la studiu nu beneficiază de nicio remuneraţie.

Eşantionul de gospodării, denumit şi panel, are o mărime stabilită de ARMA, fiind considerat optim din punct de vedere statistic pentru a măsura vizionarea TV din România. 7.006.000 de gospodării formează universul de studiu din România, luându-se în calcul un eşantion brut de 1.320 de gospodării, reprezentativ la nivel naţional, astfel încât să fie surprinse diversele obiceiuri de vizionare ale tuturor românilor, indiferent de datele demografice sau geografice ale acestora. Panelul a fost recrutat în conformitate cu target-urile stabilite în Sondajul de Configurare, iar Kantar Media se bazează pe un eşantion net de 1.200 de gospodării pentru ca datele să fie relevante. Există astfel un buffer de 120 de gospodării pentru 140 de controale de calitate. Parametrii de rejecţie sunt aplicaţi în mod automat în acele situaţii în care condiţiile de calitate nu sunt îndeplinite.

Panelul reprezentativ la nivel naţional este controlat şi selectat după variabile stricte, cum ar fi cele geografice (regiune, mărimea localităţii), demografice (sex, vârstă, mărimea gospodăriei, prezenţa copiilor) şi variabila echipament (tipul de recenţie, numărul de televizoare din gospodărie).

Mecanismul de funcţionare al PeopleMeterului

PeopleMeterul se instalează la televizorul din gospodările şi are o telecomandă specială pe care sunt trecuţi fiecare dintre membri cu numele lor. Atunci când unul dintre membrii familiei pătrunde în încăperea unde se află televizorul trebuie să apese pe butonul corespunzător numelui său. Totodată, de fiecare dată când părăseşte încăperea trebuie să reapese butonul. 

image

În cazul în care în camera cu televizorul apare un vizitator, care nu are un buton alocat pe telecomandă, el trebuie să se înregistreze, specificând sexul şi vârsta. Când pleacă din cameră acesta trebuie să fie scos din sistem.

Dacă familia care ia parte la studiu pleacă din faţa televizorului, dar acesta rămâne pornit, există un buton special care trebuie apăsat - „Niciun telespectator“. Mai mult, dacă unul dintre membri uită să apese butonul alocat sistemul detectează dacă televizoul a fost pornit doar un singur post TV, fără să fie schimbat, şi sesizează problema, după patru ore. Daca familia pleacă pentru o perioadă lungă din faţa televizorului poate să apese butonul „Vacanţă“.

Aparatul este amplasat lângă fiecare televizor funcţional din gospodărie şi stochează semnături audio (coduri audio digitale de tipul 010101) ale canalelor TV vizionate, la fiecare trei secunde. Semnăturile audio sunt stocate în memoria internă a PeopleMeterului. Pe parcusul nopţii, în mod automat,  între orele 02:00 şi 06:00, semnăturile sunt transmise către sediul Kantar Media, acolo unde sunt identificate, tot în mod automat, canalele TV vizionate în gospodăriile membre din panel. Totodată, se face şi identificare membrului de familie care a făcut vizionarea. 

image

FOTO Victor Arvunescu 

Informaţiile primite la sediul Kantar Media sunt comparate cu înregistrările posturilor TV, stabilindu-se audienţa posturilor de televiziune în casele măsurate. Serverele Kantar Media stabilesc câţi oameni s-au uitat la televizor şi ce posturi au urmărit, din casele cu PeopleMetere, apoi, printr-un proces automat audienţa caselor măsurate este extrapolată la nivelul întregii ţări pentru a da audienţa totală. 

image

FOTO Victor Arvunescu 

Când sunt livrate datele de audienţă

În prezent, Kantar Media monitorizează emisia pentru 57 de staţii membre ARMA, ziua de vizionare începând la ora 02:00:00 şi încheindu-se la ora 01:59:00. În România, Kantar Media măsoară şi raportează atât vizionarea live (vizionare în timpul difuzării programului), precum şi vizionarea decalată (vizionare ulterior momentului difuzării). Totodată, Kantar Media măsoară vizionarea TV indiferent de tipul de recepţie al gospodăriilor: cablu, digital, satelit etc.

Datele de audienţă şi monitorizare sunt analizate cu ajutorul InfoSys+. Aplicaţia este utilizată în România din 1998, utilizatorii având posibilitatea de a analiza datele de audienţă la nivel de minut. Datele de audienţă sunt puse la dispoziţia utilizatorilor după cum urmează: datele de audienţă livrate zilnic până cel târziu la ora 09:00 şi datele de monitorizare livrate în fiecare zi lucrătoare până cel târziu la ora 11:30. 

TV



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite