Trotinetele electrice poluează mai mult decât un autobuz diesel - studiu

0
Publicat:
Ultima actualizare:
trotinete electrice

Folosirea trotinetelor electrice a luat amploare în mai multe state europene, inclusiv în România, sugerând afaceri înfloritoare pentru cei care le produc sau le închiriază. Un studiu recent arată însă că acestea poluează mai mult decât un autobuz cu motor diesel standard.

Trotinetele electrice sunt mai puţin ecologice decât au susţinut iniţial companiile care operează aplicaţii de închiriere, potrivit unui nou studiu care arată că o călătorie cu un e-scooter este, în general, mai poluantă decât una cu alte tipuri de mopede electrice sau chiar într-un autobuz cu motor diesel standard. Impactul real al acestor vehicule depinde foarte mult de modul în care sunt fabricate, ce alt mijloc de transport înlocuiesc când sunt folosite şi de durata lor de viaţă.

Cercetătorii de la North Carolina State University au efectuat studiul după ce unul dintre ei a observat un autocolant pe o trotinetă pe care scria: „călătoria nu a generat emisii de carbon”.

Cercetătorii au decis să efectueze o „evaluare a ciclului de viaţă” şi au urmărit emisiile de carbon generate de producţia, transportul, încărcarea, colectarea şi eliminarea trotinetelor electrice.

După o analiza ciclului de viaţă, studiul a constatat că o călătorie de o milă (1,6 km) cu o trotinetă electrică a emis, în general, mai multe gaze cu efect de seră decât o călătorie cu alte mijloace de transport.

„Scuterele dockless produc, în general, mai multe emisii de gaze cu efect de seră per pasager decât un autobuz diesel standard, un moped electric, o bicicletă electrică, o bicicletă (traditională) sau, desigur, o plimbare pe jos”,  scrie publicaţia Universităţii americane MIT - Technology Review, citată de startupcafe.ro.

Studiul arată că trotinetele generează aproximativ jumătate din emisiile de carbon unui automobil standard: circa 200 de grame de dioxid de carbon pe milă (comparativ cu aproape 415g pentru o maşină standard).

Jumătate din motivele care stau la baza amprentei de carbon a trotinetelor electrice provin din procesele de fabricaţie şi aprovizionare a fabricilor ― o problemă care este agravată de faptul că durata de viaţă reală a acestora este relativ scurtă odată ce ajung pe străzi.

În total, jumătate din emisiile de carbon provin din materiile prime şi din procesul de fabricaţie. Cercetătorii au descoperit acest lucru după ce au dezasamblat o trotinetă Xiaomi M365, fabricată în China - model folosit de startup-urile Lime şi Bird.

Echipa a cântărit fiecare parte, inclusiv cadrul din aluminiu, piesele din oţel, bateria cu litiu-ion şi motorul electric. Apoi au analizat concluziile unor studii anterioare despre impactul asupra mediului al extragerii, producerii şi livrării materiilor prime.

Totuşi, cantitatea de emisii per milă generată de o trotinetă electrică depinde foarte mult de durata lor de viaţă - estimată la aproximativ 2 ani. 

Cealaltă pondere majoră a emisiilor - 43% - provine din flota de vehicule necesară pentru a merge prin oraş, în fiecare zi, colectând trotinete de pe străzi şi trotuare pe care le duc într-o locaţie de încărcare. Procesul este reluat după ce trotinetele sunt încărcate, fiind nevoie să fie amplasate înapoi în locuri unde utilizatorii le pot găsi.

Unele startup-uri care închiriază trotinete apelează la utilizatori pentru a le încărca în fiecare zi. De exemplu, aplicaţia Lime, prezentă şi în România (Bucureşti) din luna mai, are programul „Juicers”, prin care utilizatorii sunt plătiţi să colecteze, încarce şi să amplaseze trotinetele înapoi pe străzi. 

Şi românii au lansat astfel de startup-uri - precum Flow sau Wolf-e. În timp ce Wolf-e are o echipă care se ocupă cu încărcarea şi transportul trotinetelor, Flow are staţii fixe. Mai exact, staţii de încărcare publice unde utilizatorii sunt rugaţi să lase trotinetele când termină de mers cu ele.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite