Neputinţa autorităţilor de a face alt pod în locul celui prăbuşit în Siret. Predomină încăierările politice

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Armata putea construi un pod de pontoane peste Siret. FOTO MApN
Armata putea construi un pod de pontoane peste Siret. FOTO MApN

Podul de la Luţca, Neamţ, s-a prăbuşit în Siret, la şase luni de la reabilitare, iar de atunci autorităţile nu au făcut nimic pentru a construi altul. Armata putea să construiască unul de pontoane, dar Consiliul Judeţean Neamţ spune că nu are bani

Au trecut 41 de zile de când la Luţca, în judeţul Neamţ, un pod redeschis circulaţiei de jumătate de an, după lucrări de reabilitare, se prăbuşea în apele Siretului, pe 9 iunie 2022. De atunci, deşi erau promisiuni ferme că va fi realizat altul, din pontoane, de către Armată, nu s-a întâmplat nimic, autorităţile arătându-şi neputinţa în a face ceva concret. 

Au fost doar încăierări politice şi luări de poziţie ale unor persoane cu funcţii, dar neputinţa este numitorul comun al acestora, pentru că o soluţie pentru construirea altuia nu se întrevede. Chiar premierul Nicolae Ciucă s-a implicat, afirmând public că Armata va realiza un pod de pontoane, dar varianta a picat. 

Ionel Arsene, preşedintele Consiliului Judeţean, anunţa că instituţia în administrarea căreia se află podul nu are fonduri pentru a asigura plata structurii temporare şi mentenanţa ei, avânsând că ar fi vorba despre vreo 250.000 de euro, reprezentând lucrările de construcţie şi alţi 750.000 de euro, întreţinerea pe un an. 

Ultimele discuţii în contradictoriu au fost joi, 14 iulie 2022, în şedinţa legislativului nemţean. Consilierii liberali au argumentat că nici vorbă de suma avansată, citând dintr-un răspuns al MApN, în privinţa costurilor podului de pontoane. Ionel Arsene a răspuns ambiguu, admiţând că oamenii sunt nevoiţi să facă un ocol de circa zece kilometri, şi nu doar doi-trei, cât susţinea el. 

„Adevărul“ a încercat luni, 18 iulie, să-l contacteze pe şeful Consiliului Judeţean Neamţ, pentru a afla un punct de vedere, transmiţându-i şi un mesaj vocal, dar telefonul acestuia era închis. În şedinţa de CJ menţionată, a fost votat un proiect controversat. Legislativul va contracta un avocat experimentat, pentru a-i apăra interesele şi recupera prejudiciul în eventuale litigii care pot apărea după prăbuşirea podului, considerat „accident tehnic“. 

„Grupul consilierilor judeţeni ai PNL nu va vota acest proiect de hotărâre, mai ales în condiţiile în care Ionel Arsene a refuzat oferta Ministerului Apărării Naţionale de a construi un nou pod pe piloni, motivând cheltuielile prea mari de mentenanţă, minţind nemţenii în legătură cu valoarea acestora“, au comunicat liberalii. Proiectul a trecut, deoarece ei nu au majoritate în CJ.

Clarificări de la Ministerul Apărării

Pentru a afla detalii despre o eventuală nouă cale de traversare a Siretului, „Adevărul“ a solicitat un punct de vedere Guvernului, dată fiind promisiunea premierului, purtătorul de cuvânt l-a direcţionat către Ministerul Apărării, care a răspuns prompt. Din păcate, despre o nouă structură nu poate fi vorba, cel puţin până la noi „ordine“. 

MapN a explicat şi motivul în răspunsul pentru „Adevărul”. Imediat după „accidentul tehnic“ de la Luţca, MApN a trimis la locul dezastrului genişti, menţionându-se că, la evaluări, au participat şi reprezentanţii autorităţilor locale. Podul militar, în opinia specialiştilor Brigăzii 10 Geniu, ar fi însemnat o structură cu o lungime de 80 de metri, cu un singur fir de circulaţie şi o capacitate portantă de 40 de tone forţă. 

„Forma juridică de realizare a obiectivului, prevăzută de legislaţia în vigoare, este încheierea unui contract de prestări de servicii (...), la cerere, prin unităţile ministerului, a prestărilor de servicii pentru persoane juridice sau pentru persoane fizice. (...). Valoarea estimativă a investiţiei, rezultată din normative, calculată pentru afluire şi defluire, instalare şi dezinstalare şi o lună de exploatare, a fost de 890.000 lei“, a transmis MApN.

Podul reabilitat cu 1.700.000 de euro s-a prăbuşit în iunie anul acesta FOTO ISU Neamţ

podsiret9

Pentru utilizarea podului era necesară şi realizarea unei infrastructuri, care presupunea asigurarea accesului rutier (de la pod la drumurile existente) şi a semaforizării. Ministerul a mai precizat că „până la acest moment (12 iulie 2022 – n. red.), autorităţile locale nu au iniţiat demersuri concrete pentru semnarea contractului şi începerea lucrărilor pentru varianta instalării podului mobil militar“. 

În tot acest timp, starea de nemulţumire a oamenilor din zonă creşte, aceştia fiind nevoiţi să facă un ocol de câţiva kilometri pe un drum foarte aglomerat spre casă sau serviciu. Recent, un medic de familie a anunţat că vrea, după întâlniri cu primarii din cele cinci comune afectate, (Bâra, Sagna, Stăniţa, Boghicea şi Doljeşti), să organizeze acţiuni de protest.

Podul de Luţca a fost inaugurat în 1973 şi a intrat în reabilitare în anul 2019, fondurile alocate fiind de circa 1.700.000 de euro. A fost redeschis circulaţiei în noiembrie anul trecut, acest lucru fiind anunţat de preşedintele Ionel Arsene. După prăbuşire, Romică Rotaru, patronul firmei care a efectuat lucrările, declara că nu s-a intervenit la structura de rezistenţă, făcându- e modernizări şi reabilitare, „inclusiv tencuieli la grinzi, iar placa de pe pod s-a făcut nouă“.

Vă recomandăm să mai citiţi: 

Oameni geniali de altă dată. Cum era viaţa la 1900 în Perla Moldovei, condusă de un primar vizionar FOTO

Cum a procedat un deputat căruia un controlor i-a cerut şpagă în tren. Reacţii pro şi contra ale internauţilor

Piatra Neamţ



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite