Psihologii şcolari, antrenorii şi profesorii din palate şi cluburi contestă modificările din pachetul „România Educată“. „Sportul de performanţă se prăbuşeşte“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Antrenorii cluburilor sportive şcolare care astăzi cresc viitori campioni riscă să-şi piardă statutul de cadre didactice FOTO: Facebook/CSS Caracal
Antrenorii cluburilor sportive şcolare care astăzi cresc viitori campioni riscă să-şi piardă statutul de cadre didactice FOTO: Facebook/CSS Caracal

Mai multe categorii de dascăli fierb în aceste zile, de când cele mai noi modificări anunţate de oficialii Ministerului Educaţiei le pun în pericol statutul de dascăl. „Desfiinţare“ şi „comasare“ sunt cuvintele care sperie, ministrul, în schimb, încearcă să liniştească spiritele vorbind de „descentralizare“.

Mii de profesori care astăzi predau în palatele şi cluburile elevilor, dar şi în cluburile sportive şcolare, au aflat peste noapte că în doi ani de la adoptarea legilor aflate în dezbatere publică nu vor mai fi profesori, spun aceştia, instituţiile în care astăzi îşi au locul de muncă urmând să fie preluate de către autorităţile locale. 

Cei care ţin la statutul de cadru didactic au şansa, se mai specifică în proiectele anunţate, ca timp de 10 ani să participe la mişcările de personal din sistem.

Dacă lucrurile rămân aşa, avertizează profesorii şi antrenorii de la cluburile sportive şcolare, vom asista la prăbuşirea sportului de performanţă, pentru că profesorii se vor îndrepta în masă către şcoli, unde vor preda educaţie fizică, pentru a nu-şi pierde statutul de cadru didactic.

Cel puţin la fel de revoltaţi sunt şi consilierii şcolari (psihologi, sociologi, logopezi etc.) angajaţi în centrele judeţene de asistenţă şi resurse educaţionale (CJRAE), centre subordonate astăzi consiliilor judeţene, dar care ar urma să fie absorbite de viitoarele direcţii judeţene de învăţământ (inspectoratele şcolare de astăzi vor fi transformate în direcţii judeţene). 

Psihologii spun că prin desfiinţarea CJRAE elevii din mediul rural, şi aşa „pedepsiţi“ pentru că în sistem sunt prea puţini psihologi şcolari, nu vor mai avea nici măcar şansa ca un specialist să ajungă la ei atunci când se semnalează, punctual, o problemă, sau ca elevii să poată fi aduşi în cabinetul specialistului din CJRAE.

„O mare aberaţie. Mă îndoiesc că va exista în ţara asta o primărie care să-şi dorească să preia un club sportiv“

Ionel Zdurcea este un antrenor de kaiac-canoe cu rezultate deosebite obţinute de elevii săi de la Clubul Sportiv Şcolar Caracal în doar câţiva ani (secţia a fost înfiinţată în 2006). Acest club a dat un campion european, acelaşi sportiv, ulterior transferat la clubul Dinamo, ocupând locul IV mondial. Antrenorul, care este şi vicelider al sindicatului din unitate, spune că s-au trezit peste noapte cu perspectiva ca CSS să fie preluat de autoritatea locală.  „O mare aberaţie, pentru că mă îndoiesc că va exista în ţara asta o primărie care să-şi dorească să preia un club sportiv. (...) Sunt de 35 ani în învăţământ, acuma mă pomenesc că sunt nu ştiu ce mă fac ei pe la primărie. Că or putea să ia în îngrijire un teren, o sală de sport, ar fi bine, că ne-ar ajuta şi pe noi şi cred că pe toate cluburile, dar numai dacă aud, dacă ne ducem o dată cu bugetul la primărie şi vede primarul de câţi bani e nevoie, va spune: «du-te, domnule, de-aici!»“, e de părere antrenorul.

Mai mult, spune profesorul, sunt cluburi sportive mari, care au multe ramuri sportive, or odată cu preluarea de către primării ar putea exista riscul să fie sprijinite doar acele secţii aflate în top-ul preferinţelor edililor, iar celelalte să aibă de suferit. „La noi sunt patru ramuri sportive. Dacă are o afinitate către fotbal, sau box, sau lupte, sau..., ăla se mai duce pe la vreo competiţie, dar eu sunt la kaiac. Poate-mi spune: «Lasă-mă, mă, nene, cu kaiacele tale, n-aduc spectatori, nu nimic, să fiţi sănătoşi şi la revedere!“, spune prof. Zdurcea.

Pierderea statutului de cadru didactic va fi mare atât pentru profesorii aflaţi în prag de pensie, cât şi pentru colegii mai tineri, spune antrenorul. Acesta vede foarte probabilă, din acest motiv, migrarea antrenorilor către învăţământul de masă, ceea ce echivalează cu o distrugere a sportului de performanţă care şi aşa se face cu bani puţini şi se susţine cu eforturi inimaginabile.

„Eu mai am patru-cinci ani, ies la pensie, dar sunt tinerii, ce fac ei?! Au dat titularizări, au dat examene, te pomeneşti că nu mai eşti titular, la şcoală nu mai găseşti post, că sunt alţii... Nimeni nu face performanţă la şcoală. Sportul de performanţă se prăbuşeşte. Dacă s-au dus cu elevii pe la concursuri, au luat tot de la noi, sportivi legitimaţi, nu-i pregătesc ei“, a mai spus profesorul. Ionel Zdurcea spune că antrenorii şi profesorii din CSS-uri vor avea discuţii şi vor transmite, cu siguranţă, o întâmpinare către minister, cerând ca antrenorii să nu fie transformaţi în funcţionari ai primăriilor.

„Cred că nici primăriile n-au fost consultate“

Aceeaşi poziţie o au şi profesorii din palatele şi cluburile şcolare. Deşi aici vin copiii pentru activităţi extraşcolare, profesorii lor au trecut prin toate etapele pe care le parcurge şi un profesor din şcoală. Nici ei, însă, nu vor mai fi profesori.

„Ne opunem categoric, colegii mei nu sunt de acord cu aceste schimbări survenite. În primul rând ne pierdem statutul de profesor. Colegii mei sunt titulari în învăţământ, au carieră de 20-30 de ani şi vă daţi seama că acum, prin noua lege, acest statut se pierde. Nu ştim ce vom fi. Instructori sportivi, animatori, nu ştiu ce profesie putem noi să îmbrăţişăm în cadrul unei primării. Cred că nici primăriile n-au fost consultate. I-a întrebat:  «Fraţilor, îi luaţi pe aceşti oameni, aveţi nevoie de ei?», sau suntem consideraţi balastru dat de sistemul de învăţământ?“, se întreabă Ion Constantin, preşedintele sindicatului care îi reprezintă pe profesorii din palatul copiilor şi din cluburile elevilor din Olt. 

În judeţ sunt 24 profesori titulari care ar urma să intre, dacă vor să-şi păstreze statutul de cadru didactic, în malaxorul mişcării de personal din învăţământ şi să-şi caute posturi în şcoli. 

Preluarea în administrare a clădirilor şi terenurilor palatelor şi cluburilor nu deranjează, pe de altă parte, pe nimeni, cu toţii observând că de la preluarea patrimoniului şcolilor lucrurile s-au îmbunătăţit. Cu ce nu se împacă profesorii, însă, este viitoarea politică a resurselor umane despre care la această dată nu li se spune nimic.

„E o surpriză totală pentru noi. Acum două luni se vehiculase în presă o aşa-numită descentralizare, că vor fi preluate doar terenurile şi clădirile. Prin noua lege, acum, scrie negru pe alb că profesorul  îşi pierde titulatura. Ce devenim în cadrul unei primării? Funcţionari publici, animatori? Sub ce titulatură, aceasta-i întrebarea. A mai fost o gogoriţă, preluarea taberelor şcolare, care erau sub inspectoratele şcolare. Au fost preluate de către primării, spuneţi-mi dacă mai este o tabără viabilă! Oamenii, nemulţumiţi de salarii, au plecat, taberele au rămas în gestiunea primăriei şi s-a ales praful“, a mai spus liderul sindical.

Ministrul Educaţiei a făcut, luni, 18 iulie 2022, o declaraţie de presă pe această temă, insistând asupra ideii că palatele şi cluburile elevilor, precum şi cluburile sportive şcolare, nu vor fi desfiinţate. „Descentralizarea nu este desfiinţare“, a transmis ministrul, oferind câteva explicaţii care, însă, nu le sunt de ajuns profesorilor.

„Îl acuzăm pe domnul ministru de lipsă de dialog“

Psihologii şcolari, speriaţi la rândul lor de perspectiva ca CJRAE să-şi piardă personalitatea juridică pin absorbţia de către viitoarele direcţii judeţene de învăţământ, avertizează că, deşi o parte din activitatea lor se desfăşoară în şcoală, nu se rezumă doar la asta. Prin urmare, „simpla“ mutare a specialiştilor CJRAE de la această instituţie în şcolile în care consilierii îşi desfăşoară o bună parte din activitate va însemna, în fapt, o bulversare a sistemului.

Asta pentru că părinţii care îşi aduc copiii, pentru consiliere, la CJRAE, nu fac drumuri în plus, aşa cum s-au dat semnale de la nivelul ministerului, spun psihologii şcolari, ci în fapt au acces la servicii de specialitate. Majoritatea şcolilor din mediul rural nu au nici astăzi consilieri cu aceste specializări, iar psihologii care aleargă de la o şcoală la alta nu reuşesc aproape niciodată să răspundă tuturor nevoilor elevilor, or specialiştii care astăzi pot fi găsiţi în aceste centre de asistenţă şi resurse educaţionale suplinesc într-o oarecare măsură aceste lipsuri.

„În unităţile şcolare unde nu există cabinet de consiliere psihopedagogică şi cabinet de logopedie (în mediul rural), specialiştii din cadrul CJAP se deplasează pentru a oferi serviciile solicitate de către unitatea şcolară. În contextul noului proiect de lege toţi specialştii CJRAE îşi vor desfăşura activitatea în compartimente nou înfiinţate în unităţile şcolare, astfel şcolile din mediul rural nu vor mai avea acces la servicii de consiliere psihopedagogică şi servicii de logopedie, creând o discrepanţă majoră între mediul urban şi mediul rural în ceea ce priveşte accesul la o educaţie de calitate“, avertizează consilierii centrului judeţean din Olt.

Deşi în modificările supuse dezbaterii publice se mai vorbeşte de înfiinţarea de compartimente în şcoli, norma de 500 elevi/consilier (sau 300 preşcolari/consilier) înseamnă, de fapt, imposibilitatea înfiinţării acestor compartimente, pentru că efectivul de elevi a scăzut constant în ultimii ani, astfel că astăzi sunt şcoli, preponderent în mediul rural, care nu ajung nici la jumătate din norma respectivă şi care, prin urmare, nu vor avea psiholog şcolar. 

„Lansăm şi o petiţie la adresa domnului ministru prin care îl acuzăm de lipsă de dialog cu membrii CJRAE, creare de confuzie şi nesiguranţă CU PRIVIRE LA PIERDEREA STATUTULUI DE CADRU DIDACTIC, statut dobândit prin concursul naţional de titularizare. (...) Solicităm o poziţie publică a domnului ministru al Educaţiei pentru a explica tuturor specialiştilor despre viitorul acestei instituţii. Cred că merităm să cunoaştem iniţiativele legislative care îşi vor pune amprenta pe comunitatea noastră profesională. Solicităm Ministerului Educaţiei să îi aducă la aceeaşi masă a dezbaterilor pe reprezentanţii tuturor factorilor implicaţi – angajatori, angajaţi, lideri de sindicat, pentru a oferi clarificări. Solicităm tuturor cadrelor didactice, elevilor şi părinţilor să fie solidari cu demersul nostru“, au mai transmis consilierii din Olt.

Vă recomandăm să citiţi şi:

Sorin Cîmpeanu, ministrul Educaţiei: Palatele şi cluburile copiilor nu se desfiinţează!

Cîmpeanu, despre modificarea Legii Educaţie: Rezultatele sistemului actual au nemulţumit pe toată lumea

Slatina



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite